Kultúra

Recenzia: Oslnení slnkom (The Bigger Splash, 2015)

Som nadšená!

Film je veľmi kontroverzný. Originálny. Ide o remake filmu Bazén, čo už mnohé vysvetľuje. Táto verzia je famózna najmä v posunutí hranice tolerancie akejsi neidentifikovateľnej, iritujúcej atmosféry. Postavy medzi sebou vedú neviditeľný súboj počas celého filmu, a aj keď cítite, že sa blíži tragédia, užívate si ich rôznorodosť. Každá postava zo štvorice hlavných predstaviteľov je hraničná a svojím spôsobom psycho, či už ide o Tildu Swinton, ktorá opäť rolu bravúrne zahrala, alebo Ralpha Fiennsa, ktorý svojou živelnosťou a akčnosťou prelietava filmom a strháva so sebou okolie ako uragán.

Film je plný úžasných záberov a dobrej kamery s dôrazom na ľudské telo, plný sexu, erotického iskrenia a nahoty, avšak v kontexte prostredia (dovolenkový prímorský dom na pláži) nepôsobí vulgárne. Nie je to film pre každého, ale rozhodne pre takého diváka, ktorý sa nebojí vyjsť zo zabehnutých koľajníc a nepotrebuje nutne na dosiahnutie zážitku silný dejový flow a akčnosť.

Zaujímavosti: Tilda Swinton vo filme prehovorí možno tri vety, jej postava je po operácii hlasiviek, ale dokonale to nahrádza rečou tela a mimikou. Toto bol pre mňa neskutočný zážitok. Je to jedna z mojich najobľúbenejších herečiek a táto úloha jej sadla ako riť na šerbeľ. Ralph Fiennes sa vo filme niekoľko ráz objaví nahý a jeho bezprostrednosť v tom, ako dokáže ukázať prirodzenie, chvíľami až rozosmeje. Je roztržitý, veselý, neovládateľný až nezvládnuteľný, chvíľami diváka znervózni "hlukom", ktorý okolo seba vytvára. Žije úplne naplno, častokrát ale na úkor ľudí v jeho blízkosti.

Výprava a kostýmy: Tilda Swinton má vo filme neskutočný šatník. Strohý, asexuálny, ale práve preto veľmi zaujímavý, jednoduché línie, jednofarebnosť a štýl, ktorý len podčiarkuje jej exotický výzor.

Film radím do kategórie zaujímavých, ale nie je pre romantické duše a diváka, ktorý hľadá prvoplánoú zábavu. Oslnení slnkom Vás donútia premýšľať - a to ja v dnešnej dobe považujem za bonus.