Kultúra

Recenzia: Hora medzi nami (The Mountain Between Us, 2017)

Minule som v rámci psychohygieny zasadla do kina. Kate Winslet mám rada aj ako herečku aj sa mi páči ako vyzerá ( takto chcem starnúť, tie vlasy, pleť a štýl), takže na začiatok som si od toho viac ako estetický zážitok nesľubovala. Keď sme už pri estetike, treba spomenúť aj druhú hlavnú postavu, Idrisa Elbu, z ktorého mi padla sánka hneď niekoľkokrát až na zem, výborný herec, ale najmä - a to je nemenej dôležité, čo si budeme - naozaj pekný chlap. Film sa odohráva v krásnom zasneženom prostredí, hory, ticho, bielo kam len oko dovidí. Do toho čokoládový Idris a sofistikovaná krása Kate. Celkom dobre uštrikované.

Ale aby som sa povrchne nerozplývala len nad tým, čo mi postavilo chlpy na rukách, poďme k deju. Tie, ktoré ste čítali knihu isto viete o čo ide, ale tie ktoré nie, prestaňte čítať. POZOR SPOILER.

Dvaja neznámi ľudia sa stretnú na letisku, kde sú zrušené všetky lety kvôli blížiacej sa búrke. Ona je novinárka, ktorá sa zajtra vydáva, on neurochirurg, ktorého čaká operácia 10 ročného chlapca. Ako to už v takýchto filmoch býva, prenajmú si lietadlo od vyslúžilého pilota, ktorý im prisľúbi predbehnúť búrku a dostať sa do Denveru tak, aby stihli nočný prípoj do New Yorku. Pilot je presvedčený, že ide o rutinný let a nenahlási letový plán letovej veži, aby si zarobil svojich 800 dolárov. Tie už nikdy neuvidí, pretože pár desiatok minút po štarte dostane infarkt, lietadlo havaruje a obaja protagonisti sa ocitajú vysoko v zasnežených horách, kde široko ďaleko okrem divej zveri a snehu nie je nič. Ona je navyše zranená, po počiatočnom bezvedomí sa síce preberie, ale jej zranenie komplikuje celú situáciu a prípadnú možnosť hľadania pomoci. Technika z lietadla je na šrot, mobily nemajú signál, letová veža o lete nič nevie, je teda vysoko nepravdepodobné, že posádku bude niekto hľadať. V tejto chvíli vie o tom, že sa niečo stalo snáď len personál nemocnice, kde má Ben ( Idris Elba) operovať a snúbenec Alex, ktorá sa nedostavila na vlastnú svadbu. Nastáva klasický scenár, ktorý veľmi nemá čím prekvapiť, lebo ak prežijete pád lietadla v zasnežených horách, asi nepôjdete hľadať jahody alebo fialky.

Tu začína byť film o prežití. Nielen o tom filmovom, kde sa dve hlavné postavy pokúšajú neumrieť v hlbokom, zamrznutom lese. Tu sa rozhodnete, či postavám veríte, že ak sa nespoľahnú jeden na druhého, vystavia sa tým istej smrti. Tu prestáva platiť, že skúsená novinárka, odhodlaná žena a silná osobnosť si poradí sama, ale ani dobre urastený a silný chlap si nemôže veľmi vyskakovať. A keby aj mohli, zoberú si na plecia zodpovednosť za smrť druhého pasažiera? Dilema, či budem hrať sám za seba, alebo zvíťazí pocit zodpovednosti a svedomia je silným námetom sám o sebe. Biela, oslňujúca čistá scenéria zasnežených, tichých hôr iba vyšpičkuje naliehajú potrebu rozhodnúť sa.

Ja som im uverila, pre mňa bol film v mnohom náplasťou na nedostatok nehy a láskavosti v bežnom, skutočnom živote. Isteže si poviete, že film je film, realita je predsa o inom. Áno. Ale ja chcem veriť že ľudia si pomáhajú, že v sebe v zdanlivo neriešiteľných  situáciách dokážu naštartovať nejaký softvér, ktorý z nich robí skutočných, dobrých ľudí. Lebo niekedy naozaj prežijete, len ak k Vám niekto natiahne ruku. Veď všetky to dobre poznáme, nie?

P. S. Bonusom k príbehu je love story oboch postáv, za pomerne komplikovaných podmienok. Dalo by sa o nej veľa napísať, zámerne ju však obídem. Ja som si ju veľmi užila, je uveriteľná, realistická a na pozadí už spomínanej scenérie naozaj lahôdkou pre dušu. Navyše oni dvaja spolu sú estetickou symfóniou dvoch naozaj pekných ľudí a ich tiel. Nechcem však, aby romanca zakryla niečo, čo považujem za dôležitejšie.

Veď posúdite samé. Prajem Vám príjemný zážitok, určite ulahodí romantickej, citlivej duši. Servítky sú povinnou výbavičkou k tejto snímke. Enjoy.