Kultúra

Recenzia: Tohle je náš svět (Captain Fantastic, 2016)

Dávam do pozornosti film Captain Fantastic,  u nás pod názvom Tohle je náš svět, ktorý som si včera pozrela a myslím, že stojí za spomenutie.

Rodinná dráma s prvkami humoru (kvalitného, žiadny lacák) je vlastne o spôsobe života rodiny, ktorá opustila konzum a "bežný svet" a žije v lesoch, kde sa svojpomocne pripravuje na akúkoľvek životnú situáciu.

Otec, hlava rodiny, je odhodlaný svojich 6 detí ochrániť od plytkého prežívania, plného peňazí, stresu, nekvalitného jedla a nekvalitného vzdelania, svojským spôsobom. Nedá sa povedať, že by sa mu nedarilo. Nie som vôbec Viggo Mortensen pozitiv (hlavná úloha), ako muž ma nijako neoslovil a ako hercovi som sa mu prizrela až teraz. Rozhodne by v tomto prípade nemal ostať nepovšimnutý. Jeho rola je vyvážená, herecké výkony dokonalé, úloha vytvára dojem, akoby bola šitá jemu presne na mieru. I keď ide o kontroverznú hlavnú postavu, je uveriteľný, presvedčivý a šarmantný. Myšlienka vytvorenia si vlastného sveta únikom z reality je krásna, nádherná, romantická a... naivná.

Zdanlivo dobre fungujúci systém a rodinné šťastie naruší nečakaná situácia, šok, keď zrazu treba čeliť civilizácii a spoločnosti, so všetkým, čo k tomu patrí, aj s odmietaním, nepochopením, konzumom, atď. Celý film máte čo študovať - či už deti a ich spôsob vnímania situácie, otca, veriaceho svojmu presvedčeniu, ktorý úprimne chce dobro pre svoje deti a jedného dňa čelí skúške, či sa rozhodol správne a nakoniec aj spoločnosť, odsudzujúcu a ukazujúcu prstom na niekoho, kto je "iný".

Bez ohľadu na to, že filmu možno vytknúť zopár drobnôstiek, detailov, ktoré si všimne len naozaj pozorný divák, myslím, že ako celok pôsobí veľmi osviežujúco. Nejde ani tak o to, čo chcel režisér povedať, ale skôr o prežívanie sveta ako takého, ktoré si určujeme my sami. Každý máme svoj súkromný vesmír, kde sa cítime v bezpečí a praktické prevedenia týchto svetov sú evidentne rôzne. Čo je viac, ako sa snažiť ochrániť svoje deti? A za akú cenu? Som schopná sebareflexie a uznania si chyby, ak veci nefungujú? Môže jednotlivec zmeniť svet už len tým, že vybočí z radu, alebo nás masa prevalcuje? Vydrží rodina prvú veľkú skúšku, alebo sa pod tlakom nepoznaného rozpadne?

Krásna príroda, dojímavé zábery a možnosť pochopiť aj iný uhol pohľadu... a nemusíme s ním pritom vôbec súhlasiť.