Výchova a škola

Deti v reklame

Deti predajú čokoľvek!

Keď vám cudzí človek na ulici pochváli vaše dieťa, ospieva, aké má pekné očká, vlásky a úsmev, nemusí to byť ani únosca ani úchyl. Existuje aj tretia možnosť na písmeno Ú. Úspešný agent z castingovej spoločnosti.

Čo len chcete

Sladkosti, cestovné kancelárie, džúsy, autá, mobilní operátori, minerálky, Vianoce, aviváže, strešné krytiny, banky, jogurty, poistenie, toaletný papier, krmivo pre psov aj obchod s nábytkom a veľa iných produktov. Asi už tušíte, čo môžu mať spoločné. V reklame na každý z týchto produktov veľmi efektívne účinkuje malé dieťa. Čo na tom, že práve nepropaguje plienky, ktoré skutočne potrebuje alebo chutnú detskú výživu. Dieťa predá všetko! Jedna z poučiek o dobrej reklame totiž tvrdí, že ak vám chýbajú racionálne argumenty, šupnite do obrazu dieťa. Dieťa alebo zvieratko. Nakrúca sa s nimi najťažšie, ale výsledok je zaručený. Občas sa možno aj vy pristihnete, ako so zatajeným dychom sledujete, čo to malé chutné dievčatko hovorí o psích hovienkach, ako nežne ten malilinký chlapček s veľkými očami objíma svoju mamu, pretože strašne pekne vonia od novej aviváže či ako sa usmiati súrodenci v škôlkarskom veku ukážkovo tvária, keď im tatko privezie domov nové a dobre poistené auto. Aj vy by ste to chceli? Určite by ste chceli mať doma také krmivo, aviváž, poistku alebo by ste radšej chceli také úžasné dieťatko? Ak sa neviete rozhodnúť, tipujem, že nemáte deti.

Reklama je robota

Dvadsať rokov sa okrem iného venujem aj nakrúcaniu kampaní pre televízie. Ako režisérka. A viac ako dvadsať rokov som aj mama. Táto vražedná kombinácia by mohla priniesť do mojej rodiny kadejaké vizuálne zážitky. Odkedy sa moje dcéry narodili, bola som absolútne proti tomu, aby účinkovali v akejkoľvek reklame, upútavke či kampani. Zrejme práve preto, že viem, čo všetko to v praxi znamená. Paradoxne sa naša prvá dcéra ocitla ako trojročná na titulnej strane automobilového časopisu bez nášho rodičovského vedomia. Boli iné časy, agentúry sa ešte len rozbiehali a celkom bezostyšne si prišli poobzerať „pekné“ deti do škôlky. Bolo to pred dvadsiatimi rokmi a bolo to na žalobu. V každom prípade si všetci zúčastnení a zodpovední túto skúsenosť určite dobre zapamätali. A doba sa pohla ďalej smerom ku kapitalizmu. Dnes existuje mnoho profesionálnych castingových agentúr, s ktorými veľmi rada spolupracujem na tom druhom brehu. Nie ako rodič, ale ako režisér. Deti si však najradšej vyberám osobne a snažím sa k nim mať aj špecifický prístup. Aby na túto profesiu nezanevreli. Lebo nakrúcať reklamný spot je časovo, psychicky a často aj fyzicky dosť náročná práca. Nielen pre filmový štáb. Aj pre účinkujúcich. Je to robota. Ak chcete, aby vaše deti pracovali od útleho veku, je to na vás. Ak si myslíte, že to robota nie je, vyskúšajte a uvidíte.

Nablýskaná kuchyňa

Nakrúcala som s hadom, krokodílom, pumou, tigrom, koňmi, psami aj mačkami, papagájom, opičkou, jašterom a inými zvermi a samozrejme nakrúcala som veľakrát aj s deťmi. Úplne maličkými, trošku väčšími aj školákmi. Našťastie tie moje po účinkovaní pred kamerami nikdy obzvlášť silno netúžili. Staršia mi zahrala až ako dospelé dievča s partičkou rovesníkov. Mladšia sa dostala do castingovej spoločnosti kvôli koňovi, na ktorom jazdila. A pretože výnimka potvrdzuje pravidlo, pri hľadaní dieťaťa, ktoré vie jazdiť na koni, som nakoniec skončila pri nej. Keď mi štáb po ostrej prezradil, že dcérin kôň sa s ňou skoro zrúbal do rokliny, lebo sa postavil na zadné, len sa mi potvrdilo, že to celé cítim správne. Lebo keď sa pozerám do monitoru, či mám dobrý a ostrý záber, nevidím iné dôležitejšie veci ako mama. Toľko moja profesionálna deformácia. Neodsudzujem rodičov, ktorí túžia vidieť svoje dieťa v reklame. Ale v úvodnej fáze života dieťaťa je to skutočne len a len rodičovská túžba. Dieťa netuší, do čoho ide. A rodič v podstate veľa krát tiež nie. Nie každá reklama vám prinesie vesmírny honorár, o ktorom ste počuli od známych. Ale určite vám zaručí nevídané zážitky a nahliadnutie pod pokrievku filmovej kuchyne (pozor, môže byť aj s príchuťou rozčarovania). A celkom určite vám vezme kopec času. Je na vás, či vám to za to stojí.

Emil!!!! Chyť už doxxxx konečne tú guľu!!!!

Tie výkričníky sú namieste. Aj tie „vypípané“ krížiky. Po jedenástej pokazenej klapke a treťom dni nakrúcania som takto nekontrolovateľne zvrieskla spoza kamery na sedemročného Emilka. Bol to zatiaľ jediný agresívny režisérsky prešľap z mojej strany voči deťom, čo si pamätám. Aj napriek tomu, že si dávam na moje režisérske pokyny pre deti pozor. A nie je to jednoduché, verte mi. Lebo režisér je v jednom kuse pod tlakom. Každý v štábe sa ho neustále niečo pýta, osvetľovači, kameraman, animátor, produkcia, rekvizitári, stavba, kostymérky, masky, kaskadéri, komparzisti. A režisér musí vždy vedieť, čo má odpovedať. Herci majú málo času, počasie sa kazí, klient vymýšľa zmeny namieste, zvukár je v každom druhom zábere, takže treba zbehnúť celú sekvenciu ešte raz, a keď sa zdá, že konečne všetko vychádza, účinkujúce dieťa zabudne, že má zase a znova vo chvíli, keď herec dopovie svoju repliku, chytiť vianočnú guľu. Skúste byť popritom všetkom milý a chápajúci režisér. Nie vždy sa to podarí. Treba s tým rátať.

Zázračné dieťa

Každé dieťa je zázračne krásne a neuveriteľne úžasné. A to vaše úplne najviac. Verím vám, lebo taká je naša rodičovská pravda. Aj moje dve sú také. Ak o tom chcete oboznámiť celú krajinu, lepší spôsob nepoznám. Reklamný blok v televíznom vysielaní či billboard pri ceste si pozrie vážne veľa ľudí. Aj keď to v týchto prípadoch úplne celkom nie je váš syn či dcéra, lebo stvárňujú ideálnu predstavu klienta, čiže zadávateľa reklamy. Často krát ich objíma fiktívna rodina. Do piatich rokov podľa rôznych psychologických testov dieťa nedokáže vedome klamať. Potom si začne spájať výhody drobných neprávd, aby napríklad povedalo to, čo sa od neho očakáva. Hoci aj to, že tento jogurt mu chutí úplne najviac zo všetkých a tá cudzia teta je jeho mamička. Tu niekde sa môže zrodiť malá herecká hviezda, ktorá sama od seba chce ísť na casting, lebo sa rada predvádza. Ak sa jej talent v tomto smere správne podchytí, môže to zúročiť vo svojej profesii. Ak sa to preženie, môže vám pred očami vyrásť malé afektované čudo, čo už nevie prirodzene prečítať ani návod na spoločenskú hru pre celú rodinu. Preto svoje ctižiadostivé dieťa podporujte s mierou, nepripravujte ho, prosím, doma, čo má ako povedať. Nechajte to na profesionálov. Nič horšie ako pripravené a premotivované dieťa pred kamerou nepoznám. Odrecituje svoju repliku, tvári sa ako malé finalistky filmu Little Miss Sunshine a režisér má chuť vytrhať si vlasy. A keď sa vám práca ktoréhokoľvek zo spomínaných profesionálov nepozdáva, lebo na vaše dieťa napríklad kričí alebo ho núti robiť pridlho, v nevhodných podmienkach či ho nebodaj rozplače, vezmite svojho potomka a choďte preč. Lebo účinkovanie maloletých v reklame je chránené zákonmi a etickými kódexami. A pozrite si zmluvu. Nezabudnite, že aj to najzázračnejšie dieťa potrebuje spánok, teplú stravu a lásku.

Reklama útočí

Reklama je ilúzia, montáž atrakcií. So skutočným životom nemá veľa spoločné. Ak si túto informáciu osvojíte, môže vám a vašim deťom nesmierne uľahčiť život. Nielen ako zainteresovaným účinkujúcim, aj ako cieľovej skupine. Pretože odborníci na reklamu presne vedia, akým spôsobom a kedy osloviť vaše deti, aby začali túžiť po produkte, ktorý vám chcú predať. Raz za čas podľahne každý. Ale občas sa oplatí použiť vynaliezavosť. Keď bola moja dcéra malá, nesmierne túžila po bábike Barbie, ktorá mala namiesto nôh plutvu. Reklama v každom reklamnom brejku sľubovala, že morskej panne sa vo vode mení farba plutvy. Bolo to magické! A tak naša Terezka dostala vytúženú bábiku k narodeninám. Plutva sa milej panne ošúpala po dvoch omočeniach do vody. Vrátili sme ju na reklamačné oddelenie a kým sme so sklamanou Terezkou stáli v rade k pultíku, použila som rovnako mierne zavádzajúce informácie, akými na nás útočí reklama. Vysvetlila som jej, že veci, ktoré nám v reklamách ponúkajú tak často, nie sú ktovieako kvalitné, presne ako jej ošúpaná panna. Tie veci naozaj nikto nekupuje, lebo sa kazia. Preto stále dookola presviedčajú zákazníkov, aby si ich aspoň niekto kúpil. A milá Terezka si túto teóriu osvojila a s vrátenými peniazmi sme vošli do hračkárstva, kde pristúpila ako tradične k obrovskej stene plnej najznámejších bábik, prštekom ukazovala na jednu za druhou a hovorila: Aj táto bola v reklame, ani túto nechcem, ani túto, ani túto. A skončila v oddelení plyšákov, kde si vybrala plyšovú veľrybu, ktorú má, myslím, dodnes.

Splnený sen

Skúsenosť je skrátka neprenosná. Preto ak vás to do reklamy ťahá, rozhodne to vyskúšajte. Ale skúste to brať ako ďalší zaujímavý zážitok, nie ako životnú príležitosť, prosím. Veď ide iba o reklamu, na ktorú sa aj tak po pár týždňoch väčšinou celkom zabudne. Nech vám zostane príjemná spomienka. Ja nemusím. Ja už ju vidím! Samozrejme, možno práve vaše dieťa sa stane symbolom Vianoc na dlhé desaťročia. Len kto vie, či bude rovnako nadšené, ako vy, keď vyrastie.