Zdravie

Všetko o SPF a ochrane pokožky

Prečo je ochrana pred slnkom najlepší antiageing? Aký je rozdiel medzi UVA a UVB lúčmi a minerálnym a chemickým filtrom? Aké sú najčastejšie mýty spojené s opaľovaním?

Keď som sa v 17-tich na Zlatých Pieskoch natierala 6-tkou opaľovacím olejom, len aby ma vďaka nej čo najrýchlejšie opálilo, vôbec ma netrápilo nejaké zdravie pokožky (veď som ju mala zdravú a krásnu!), alebo nebodaj negatívne účinky UV lúčov. Opálená pokožka sa u nás stále považuje za "symbol zdravia". Bohužiaľ, neexistuje nič také ako bezpečné alebo zdravé opálenie. Dovolím si tvrdiť, že ide doslova o všeobecne rozšírený omyl v spoločnosti. V tomto článku sa vám pokúsiť zosumarizovať všetky informácie k tejto rozsiahlej téme a zodpovedať na najčastejšie otázky.

 Prečo by sme sa mali chrániť pred slnkom?

Tu sú fakty: UV žiarenie bolo potvrdené ako ľudský karcinogén. Posledných 40 rokov je podľa American Cancer Society rakovina kože na vzostupe o takmer 200 percent. UV žiarenie spôsobuje reálne poškodenie kože, opálenie je už znakom poškodenej bunkovej DNA. Opálenie je výsledok chemickej reakcie nášho tela, keď sa snaží (a nedarí sa mu) ochrániť samo seba pred UV lúčmi.

 Aký je rozdiel medzi UVA a UVB lúčmi?

Ultrafialové žiarenie A = UVA spôsobuje starnutie kože a ultrafialové žiarenie B = UVB spôsobuje spálenie kože (začervenanie). Existuje aj typ UVC, ten však blokuje zemská atmosféra, na pokožku sa nedostane. Celkom 95% celého UV žiarenia tvoria UVA lúče, ktoré prechádzajú takmer bez prekážky tmavými mrakmi, smogom, sklom, oknami, odrážajú sa od snehu aj piesku. Prechádzajú preto bez problémov aj do dermis, hlbšej vrstvy kože. UVA lúče generujú množstvo voľných radikálov, redukujú elastín (proteín, ktorý udržiava pokožku elastickou), urýchľujú starnutie a spôsobujú abnormálnu bunkovú produkciu.

UVB lúče síce nedokážu preniknúť mrakmi ani oknami, ani neprenikajú tak hlboko do kože, ale stimulujú tvorbu melanínu, dokážu ju spáliť a vytvárajú voľné radikály v epidermis (vrchná vrstva kože). UVB lúče sú hlavnou príčinou poškodenia DNA kožných buniek a časté spálenia hrajú väčšinou hlavnú rolu pri vzniku rakoviny kože. Sú najsilnejšie medzi 10 – 16 hod.

 Čo je to SPF a čo robí?

Číslo SPF (Sun Protection Factor) vyjadruje násobok času, počas ktorého môžeme byť na slnku, bez toho, aby sme sa spálili. Je však nutné ochranu niekoľkokrát denne obnovovať kvôli fotostabilite. Každý filter má svoju životnosť, ktorá sa po 2-3 hodinách začína rapídne znižovať. Samozrejme, zavážia aj faktory ako potenie, utieranie, pobyt vo vode, a pod.

Na produktoch hľadajte nápis ŠIROKOSPEKTRÁLNY (BROAD-SPECTRUM), alebo UVA+UVB, aby ste mali istotu, že produkt rieši ochranu aj pred UVA, aj pred UVB lúčmi.

Minerálny vs. chemický filter

Minerálny (fyzikálny) filter odráža slnečné lúče (predstavte si ho ako štít, alebo ako zrkadlo) a bráni preniknutiu UV žiarenia do kože. Po natretí sa minerálnym filtrom vás slnko “nevidí”. Sú to častice bielych minerálov zinc oxide a titanium dioxide v zložení, ktoré typicky nechávajú biely poťah na pokožke. Chemický filter naproti tomu absorbuje, pohlcuje UV žiarenie a pohltenú energiu jednoducho premieňa na teplo. V zložení produktu ho nájdete ako napr. avobenzone, octocrylene, mexoryl, alebo iné syntetické UV filtre.

Obavy z nanočastíc

Fyzikálny filter sa často považuje za prírodnú alternatívu, no minerály v zložení, ktoré spomínam vyššie, sú toxické pre ryby a vodné živočíchy – odhadom 4000 az 6000 ton opaľovacích prípravkov ročne sa dostane z tiel kúpajúcich do morí a oceánov. Tieto minerály nie sú biologicky odbúrateľné a vďaka používaniu nanotechnológií sú podrobované kritike kvôli ich možnému prepojeniu na rakovinu.

Nič sa však nepotvrdilo*, ani nano, ani non-nano častice sa nedostanú ďalej ako do najhornejšej mŕtvej vrstvy kože. V Európe je to dokonca regulované, na náš trh by sa ani nemali dostať SPF spreje s nanočasticami, kvôli možnému vdýchnutiu a stretu so sliznicami, v krémoch môžu byť aj v EÚ.

Nano či non-nano častice, všetky sa na koži zoskupia do väčších celkov a nepreniknú do tela, a ak aj nejaké mikro množstvo áno (cez ranku napríklad), tak imunitný systém si s tým hravo poradí. Platí, že čím sú väčšie častice, tým viac aj ochrany poskytujú, ale tým sú aj viac biele na pokožke. Čím sú častice zinc oxide viac nano - menšie, tým je krém priesvitnejší a ľahšie vstrebateľný, pre nás príjemný, ale ochrana pred UVA sa tým o niečo znižuje.

* http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/consumer_safety/docs/sccs_o_103.pdf

 Populárne MÝTY

  • Malinový (alebo mrkvový) olej má ochranný faktor 30-40. Neexistuje žiadna štúdia, ktorá by toto tvrdenie potvrdila. Experti a dermatológovia vyslovene bijú na poplach pred týmto nebezpečným mýtom. Olej z malinových semien má výborné antioxidačné vlastnosti, ale naozaj neposkytuje dostatočnú ochranu pred celým UV spektrom, natieranie malých detí len olejom je hazard so zdravím ich kože.
  • Mierne opálenie je zdravé a chráni nás pred ďalším spálením. Opálenie je odpoveďou ľudského tela na poškodenie, ktoré sa už odohralo, nie je žiadnou ochranou počas budúceho pobytu na slnku.
  • V lete sa nemôže používať retinol, ani chemické peelingy kvôli zvýšenému riziku vzniku pigmentových škvŕn. Aj v lete môžete kľudne používať ďalej retinol, aj AHA/BHA kyseliny, len nezabudnite cez deň na SPF.
  • Ak si dáte faktor 20 a v zápätí 30, máte dokopy faktor 50. Nie, SPF sa nekumuluje. Máte stále len faktor, ktorý bol najvyšší, čiže 30.
  • Je pod mrakom, SPF predsa netreba. Až 80 % UV žiarenia preniká veľmi ľahko cez oblaky, spáliť sa dá aj tak.
  • Otvorené SPF z minulého roka je úplne ok aj tento rok. Aktívne látky v otvorenom SPF produkte časom degradujú, pre istotu sa odporúča kúpiť každú sezónu nový.
  • SPF 50(60) je dva krát tak účinné ako SPF 30. V našich končinách úplne stačí SPF 20 alebo 30, 50tku zoberte k moru. Medzi 30 a 50 je už len minimálny rozdiel, SPF 30 blokuje 97% UVB lúčov a SPF 50 blokuje 98%.
  • Mám luxusný anti-ageingový a hydratačný krém s SPF a to úplne stačí. Nevyhadzujte zbytočne peniaze za takéto kombinácie. Laicky povedané, SPF je zložka, ktorá prebije a prehluší všetky aktívne a drahšie účinné látky. Hydratačné a anti-ageingové zložky aplikujte radšej predtým v samostatných produktoch a SPF produkt na záver ako posledný krok.
  • Mám akné, SPF si radšej nedám, aby sa mi nezhoršil stav. Slnko má vysušujúce účinky na aknóznu pokožku a aj veľa opaľovacích prípravkov môže byť mierne komedogénnych (upchávajúcich póry). Hľadajte čo najľahšie konzistencie a bez obsahu oleja, vyhýbajte sa aj minerálnemu oleju.
  • Mám tmavšiu pokožku, SPF nepotrebujem, nespálim sa. Áno, tmavšia pleť nie je tak zraniteľná UV lúčmi ako svetlá pokožka, ale UVA nerobí rozdiely a tak isto spôsobuje predčasné starnutie kože, pigmentové škvrny a melanómy aj tmavej pokožke. Takže možno nepotrebuje tak vysoký faktor, ale určite ochranu zdravia kože ako takej áno.

 Ako SPF aplikovať?

V rámci rutiny starostlivosti o pleť je SPF produkt vždy posledný v poradí. Chemický filter nanášajte 15-20 minút pred pobytom na slnku, pri minerálnom netreba čakať, účinkuje hneď.

Čo sa týka množstva, na tvár a krk stačí množstvo približne jednej čajovej lyžičky a reaplikovať by sa mal cca každé 2-3 hodiny, ak ste medzitým vo vode, tak aj častejšie. Reaplikáciu prízvukujú naozaj všetci odborníci, žiadny SPF produkt, ani 50tka, vás nechráni celý deň, jednoducho treba ho naniesť znovu. To natieranie asi málokto obľubuje, ale dajú sa už nájsť veľmi príjemné ľahko roztierateľné konzistencie. Vyhla by som sa sprejovej forme kvôli riziku vdýchnutia najmä u detí. Nezabudnite ani na často prehliadané miesta, ako napríklad oblasť nad obočím, uši, zadná strana stehien, u chlapcov zátylok.

 Vitamín D

Častá obava a veľmi častý argument – nebudeme mať dosť vitamínu D, keď budeme stále natretí SPF.

Koža vystavená UVB automaticky vytvára vitamín D, ktorý je pre človeka veľmi dôležitý. Na vytvorenie potrebného množstva postačuje od 5-30 minút denne na slnku, po pár minútach sa obvykle syntéza vitamínu D zastaví, keď dosiahne potrebnú hladinu, nerobí si ho do zásoby. Museli by sme byť od hlavy po päty pokrytí SPF produktom, aby naše telo „prestalo“ vytvárať tento vitamín, takže naozaj netreba mať obavy. Vitamín D obsahujú aj ryby – losos, sardinky, tuniak, syry, pečienky, žĺtok, alebo si ho môžete dopĺňať v tabletkách (D3- cholekalciferol).

 Ako chrániť deti?   

Všeobecná rada pri deťoch do 1 roka znie, ochrániť ich pred priamym slnkom najviac, ako sa len dá – vzdušné oblečenie, klobúčik a TIEŇ. Jemná detská pokožka je oveľa citlivejšia a oveľa zraniteľnejšia ako pokožka dospelých. Priemerne sa väčšina poškodení pokožky slnkom udeje v prvých 20tich rokoch života, pigmentové škvrny vo vyššom veku preto môžu byť pokojne následkom spálení alebo nadmerných opaľovaní v detskom/mladom veku. Pre deti sa väčšinou odporúča minerálny filter kvôli jeho efektivite a bezpečnosti.

Najlepší anti-ageing?

Dokázateľné a nespochybniteľné: UV lúče sú priamo zodpovedné za 80-90% viditeľných známok starnutia, tento fakt hovorí sám za seba. Aj najdrahšie a najefektívnejšie kozmetické produkty strácajú zmysel, ak sa následne vystavuje pokožka slnku dlhodobo a nechránene. Používanie SPF krémov je účinnou prevenciou vrások.

Tu by som rada dodala, že tak ako so všetkým, nič sa nemá preháňať. Sú ľudia, ktorí bez SPF-ka nevyjdú ani "smeti vysypať", aby sa im nevytvorila ďalšia pigmentová škvrna a sú (šťastní) ľudia, ktorí sa nenatrú celé leto a nebudú mať jediný problém, tak to jednoducho je. Všetko je to na vás a týmto článkom rozhodne nechcem nikoho strašiť, len poukazujem na overené fakty a sprostredkovávam vám informácie. 

 SPF a makeup

Ak máte SPF pod makeupom a čaká vás celý deň na viac či menej na slnku, už okolo obeda sa ranná ochrana vytráca. Buď kompletne reaplikujete SPF aj makeup, čo si povedzme úprimne, nikto nie je ochotný robiť, alebo si jednoducho ako Jackie Kennedy nasadíte štýlové slnečné okuliare a klobúk a máte to vyriešené. Keď ma stretnete v lete vonku, v 98% prípadov budem mať na sebe letný klobúk a slnečné okuliare. Existujú aj SPF spreje, s nimi však musíte naozaj poriadne pokryť celú tvár a dávajte pozor na náhodnú inhaláciu spreja pri nanášaní.

Pripájam vyjadrenie* dermatologičky Leslie Baumann k obsahu SPF v makeupových produktoch a nechávam to na vašom zvážení : "Makeup s SPF neposkytuje dostatočnú ochranu, potrebovali by ste 7x väčšie množstvo makeupu a 14x väčšie množstvo púdru, aby ste dosiahli faktor, ktorý je na obale. To nikto nerobí.”

* https://www.webmd.com/beauty/features/sunscreen-and-your-makeup-routine#1

Pri večernom čistení pleti potom nezabudnite na dvojité čistenie, naozaj dôkladné, ideálne na báze oleja, najmä pokiaľ ste mali aj SPF, aj makeup.

 Verím, že pre vás tento článok bude mať prínos, poctivo som zbierala a overovala všetky fakty, aby ste si aj vy mohli užiť slnečné dni naplno a bez obáv. Ak tieto informácie pomôžu zabrániť čo len jedinému spáleniu kože, malo to zmysel!

 Tento článok bol uverejnený aj na www.smartbeauty.sk